Cserépváralja - Gabonatárolók, turistaút

"A cserépváraljai gabonatároló vermek hazánk legnagyobb ilyen célra készült építményei. Sokáig úgy vélték, hogy ezek a vár alatti vermek védelmi célokra készültek, de a régészek kutatásai megállapították, hogy a XVI. században gabonatárolás céljára alakitották ki. Eredetileg a Tardról beszállított árpát helyezték el a hegy oldalában sorakozó vermekbe. A várlátogatók a hegy tetejére menve - a várhoz vezető út mentén jobb oldalt tekinthetik meg ezeket a különös középkori vájt vermeket."

"... a piros jelzés jobbra tér és lefelé halad a Kővölgybe. Vizenyős réten halad keresztül a turistaút. Figyeljék meg a patak folyását jelző égerfákat, fűzfákat. A patak a Felső-szorosból folyik (nagyobb szárazságkor csak szivárog) ki. A patakon, hatalmas köveken átkelve, újabb rét következik, melyen nedves élőhelyet kedvelő növények élnek. Ilyen például a mocsári zsurló, csalán, különböző mentafélék stb. az egyre szűkülő völgyet kísérő hegyoldalon, hatalmas tölgyek között kanyarog az út tovább.

Ahogy összezáródik a völgy, úgy szorulnak felsőbb zónákba ezek a melegebb, naposabb élőhelyeket kedvelő fák és átveszik a helyüket a szurdokerdőkre jellemző gyertyánok, kőrisek.

A völgyben fölfelé haladva egyre nagyobbodik a lehordott kövek mérete, melyeket a patak vize a nagy nyári záporok illetve a hirtelen jött hóólvadások alkalmával hord, görget lefelé. Ezek is jelzik, hogy megérkeztek a geológia csodás világába, egy meseországba.
A turistaút azonban még kikerüli a hatalmas kövekkel teli patakmedret és kb. a két erdőtípus zónahatárán halad végig. Vigyázzanak, mert az út igen csúszós, nincs kapaszkodó és a szurdok felé igen meredek a hegyoldal. A mederben lévő sok-sok kő ismét arra utal, hogy micsoda gigantikus erők szerepeltek a felszín formálásában. Ahol ez a kis kikerülő út véget ér és lefelé halad a patakvölgybe, álljanak meg és nézzék meg azt a hatalmas üstöt, melyet a víz ereje alakított ki. Napjainkban ezt feltöltik az itt felakadt kisebb-nagyobb kövek és a hordalék.
Aztán egyszer csak ott állnak a szorosban őrséget álló kőoszlopok között. Fantáziájukra bízom, hogy ezekből a kövekből mit látnak ki. ..."